Roztocza kurzu domowego mają wielkość ok. 0,3 mm. Lubią wilgoć i umiarkowane ciepło. Roztocza kurzu domowego mają wielkość ok. 0,3 mm. Lubią wilgoć i umiarkowane ciepło. Shutterstock

Każda alergia jest inna. Poradnik dla cierpiących

Wraz z powiększającą się grupą osób uczulonych na pyłki, pożywienie, chemikalia albo domowe zwierzęta mnożą się dziwaczne teorie na temat alergii. W co wierzyć, a jakim opiniom nie ufać?

Żadna pora roku nie jest dobra dla alergików, ale przełom maja i czerwca – kiedy w powietrzu zaczynają się unosić pyłki traw, na które uczulonych jest najwięcej Polaków – to okres szczególnie uciążliwy. Katusze przeżywają maturzyści i studenci, bo z załzawionymi oczami, piekącymi spojówkami i katarem muszą przygotowywać się do najważniejszych egzaminów. Nie tylko ich dopada ta jedna z głównych plag współczesnej cywilizacji.

Ziarna pyłków roślin mają różne kształty i 5–200 µm średnicy. Tu uwidocznione w skaningowym mikroskopie elektronowym.IndigoZiarna pyłków roślin mają różne kształty i 5–200 µm średnicy. Tu uwidocznione w skaningowym mikroskopie elektronowym.

Według szacunków Polskiego Towarzystwa Alergologicznego choroby te dotykają już blisko 40% populacji naszego kraju, z których połowa cierpi na alergiczny nieżyt nosa, spojówek i astmę (wśród nich ok.

Wiedza i Życie 6/2022 (1050) z dnia 01.06.2022; Medycyna; s. 30