Pulsar - wyjątkowy portal popularnonaukowy Pulsar - wyjątkowy portal popularnonaukowy Pixabay
Strona główna

Planetarny taniec

Układ Słoneczny wydaje nam się niezmienny, ale jego kształt w pierwszych chwilach po narodzinach był zupełnie inny od obecnego.

Ustalenie, w jakiej odległości od Słońca, a nawet w jakiej wzajemnej kolejności powstały planety, wymaga pracy, porównywanej przez astronomów do odtworzenia przyczyn wypadku samochodowego na podstawie pozostałości po kolizji. Dzięki przeprowadzeniu 6 tys. symulacji, które od pierwotnego obłoku protoplanetarnego prowadziły do narodzin stabilnego układu planet, udało się ustalić pierwotne orbity olbrzymów naszego układu, czyli Jowisza i Saturna. Prawdopodobnie rozpoczęły one życie w rezonansie – na orbitach, gdzie na jeden rok na Saturnie przypadały dokładnie dwa lata jowiszowe. Orbity dalszych planet były kształtowane przez oddziaływania z obiektami Pasa Kuipera oraz losy jeszcze jednej planety – nienazwanego olbrzyma, powstałego prawdopodobnie między orbitami Saturna i Urana i w pewnym momencie na zawsze wyrzuconego z Układu Słonecznego. Poznanie sił, które doprowadziły do powstania naszego układu, ułatwi pracę badaczom poszukującym innych podobnych systemów, a w nich planet przypominających Ziemię.

Wiedza i Życie 12/2020 (1032) z dnia 01.12.2020; Sygnały; s. 5