Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 lipca o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 lipca o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Lipiec. Planety w opozycji

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Choć dni stały się długie i pełne słońca, jest ono od nas wyjątkowo daleko: 4 lipca Ziemia znajdzie się w aphelium, najdalszym od naszej gwiazdy punkcie swojej orbity. Dzieląca oba ciała odległość – 1,02 jednostki astronomicznej – będzie mniej więcej o 5 mln km większa niż w styczniu. Mimo to długie dni wpłyną na letnią temperaturę naszej półkuli znacznie bardziej niż to zwiększone oddalenie: na początku lipca słońce wschodzi już o 4:19, by wspiąć się na wysokość 60,8° i zajść o 21:00. Pod koniec miesiąca dzień trwa od 4:56 do 20:28, a najwyższe położenie słońca nad horyzontem wynosi 55,9°. Krótkie, ale ciepłe noce przeznaczmy choć w części na obserwacje nieba. Napotkamy na nim liczne słabe roje meteorów, m.in. południowe Akwarydy i alfa Kaprikornidy. Prócz nich jak zawsze powitają nas wakacyjne gwiazdozbiory. Niemal w zenicie wije się teraz Smok, nieco na południe od niego zobaczymy Herkulesa. Zachodzą Lew z Panną, ale za to na wschodzie dostrzeżemy już Pegaza i Andromedę. Nad południowym horyzontem unoszą się Strzelec i Skorpion.

Wędrówki planet

Merkury (2,4m) jest obecnie blisko Słońca. Możemy go wypatrywać koło 10 lipca tuż przed jego wschodem. Na obserwacje Wenus (–4,4m) wyjdźmy również wczesnym rankiem – planetę widać na tle konstelacji Byka. Marsa (–0,7m) możemy obserwować w drugiej połowie nocy w gwiazdozbiorze Wieloryba. Jowisz (–2,6m) jest na tle konstelacji Strzelca. Jego obserwacje są możliwe całą noc, bo 14 lipca planeta znajdzie się w opozycji. Podobnie 21. dnia miesiąca czeka nas opozycja Saturna (0,2m), którego odnajdziemy od późnego wieczora obok Jowisza w Strzelcu. Na obserwacje Urana (5,8m) i Neptuna (7,9m) wybierzmy się pod koniec miesiąca w drugiej połowie nocy. Planety odszukamy na wschodnim niebie w gwiazdozbiorach Barana i Wodnika. Pluton (14,2m) jest kolejną planetą świętującą 15 lipca swą opozycję – znajduje się obecnie obok Jowisza i Saturna w Strzelcu. Druga planeta karłowata, Ceres (8,2m), świeci w widocznym przed świtem gwiazdozbiorze Wodnika.

Śladem Księżyca i planet

W nocy z 5 na 6 lipca zobaczymy Księżyc w pobliżu Jowisza i Saturna w Strzelcu. 12 lipca Srebrny Glob odwiedzi Marsa, znajdującego się w gwiazdozbiorze Ryb. 17 lipca nad ranem nasz satelita będzie widoczny w pobliżu Wenus w Byku.

Wiedza i Życie 7/2020 (1027) z dnia 01.07.2020; Głowa do góry; s. 78