Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay

Dziecko dwóch gatunków

W jaskini w górach Ałtaj znaleziono szczątki człowieka, który był krzyżówką dwóch gatunków – denisowianina i neandertalczyka.

Po raz pierwszy w historii naukowcy zidentyfikowali fragment kości należącej do osoby, której rodzice reprezentowali dwie linie rozwojowe rodzaju Homo. Udało się to oczywiście na podstawie analizy kopalnego DNA. Znalezisko pochodzi ze słynnej Jaskini Denisowa, gdzie od pewnego czasu odkrywane są szczątki ludzi, którzy przez setki tysięcy lat zamieszkiwali wschodnią i środkową część Azji, tworząc odrębny gatunek – denisowian.

Tym razem badacze poddali analizie kawałek kości znaleziony w jaskini w 2012 r., a pochodzący prawdopodobnie od dziewczynki, która żyła ok. 90 tys. lat temu. Okazało się, że w chwili śmierci miała co najmniej 13 lat i jest denisowianką, ale tylko w połowie.

To, że ludzie różnych gatunków się krzyżowali, nie jest już nowością. Denisowianie nie byli tu wyjątkiem. Wiadomo, że mieszali się z neandertalczykami i przedstawicielami Homo sapiens, tak samo jak neandertalczycy mieszali się z nami. – Sensacją jest to, że tym razem natrafiliśmy na hybrydę w pierwszym pokoleniu. Mamą nastolatki była neandertalka, tatą – denisowianin. To absolutnie coś niezwykłego – mówi Viviane Slon, paleogenetyczka z Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie w Lipsku, współautorka badań opublikowanych w sierpniu w „Nature”.

Jaskinia Denisowa w rosyjskiej części Ałtaju to jedyne znane miejsce z zachowanymi szczątkami denisowian. To, że stanowili oni odrębny gatunek w obrębie rodzaju Homo, ustalono już dekadę temu. Ale nie wszyscy mieszkańcy tej groty byli denisowianami. Pojawiali się tam także neandertalczycy docierający tu z zachodu. Badacze uważają, że tam, gdzie zasięgi obu gatunków nakładały się na siebie, krzyżowanie mogło być powszechne. – Na palcach jednej ręki da się policzyć kości denisowian z DNA bez żadnych domieszek – zauważa Slon. Dlaczego zatem oba gatunki przez setki tysięcy lat funkcjonowały odrębnie? – Generalnie były od siebie odizolowane geograficznie. Neandertalczycy zamieszkiwali zachodnią Eurazję i rzadko zapuszczali się za Ural. Jak widać jednak, różnice biologiczne pomiędzy nimi nie były ostre i w sprzyjających warunkach łatwo się zacierały – wyjaśnia badaczka.

Wiedza i Życie 10/2018 (1006) z dnia 01.10.2018; Sygnały; s. 17