Cyfrowa rekonstrukcja puszki mózgowej prastarej ryby. Cyfrowa rekonstrukcja puszki mózgowej prastarej ryby. IVPP

Ludzkie uszy powstały ze skrzeli

Siedem liczących ponad 400 mln lat skamieniałości ryb pancernych Galeaspida z zachowanymi listkami skrzelowymi z pierwszej szczeliny skrzelowej, która w toku ewolucji przekształciła się w ucho środkowe odnaleźli naukowcy.

Badacze już wcześniej opowiadali się za słusznością owej tezy, opierając się na danych embriologicznych. Ucho środkowe (zbudowane z młoteczka, strzemiączka i kowadełka) zamienia dźwięki na impulsy elektryczne odbierane i analizowane przez mózg, dzięki czemu słyszymy. Według obecnej wiedzy powstało z przetchlinek (inaczej tryskawek) – szczątkowych otworów skrzelowych. Uformowały się one z przekształcenia pierwszej szczeliny skrzelowej. Przetchlinki występują u współczesnych rekinów i płaszczek – stanowią u tych ryb element układu oddechowego i służą do pobierania wody, którą opłukiwane są skrzela.

Co ważne, do tej pory dowodów rzeczowych potwierdzających obecność przetchlinek u pierwszych kręgowców wciąż brakowało. Teraz dostarczyła ich grupa badaczy z Instytutu Badań Kręgowców i Paleontologii Chińskiej Akademii Nauk. Odnaleźli oni siedem liczących ponad 400 mln lat skamieniałości ryb pancernych Galeaspida z zachowanymi listkami skrzelowymi z pierwszej szczeliny skrzelowej, która w toku ewolucji przekształciła się w ucho środkowe. Naukowcy uważają znalezisko za brakujące ogniwo w historii ewolucji łuków skrzelowych. Wyniki badań opublikowali w czasopiśmie „Frontiers in Ecology and Evolution”.

Wiedza i Życie 8/2022 (1052) z dnia 01.08.2022; Sygnały; s. 5