Jak się rozwija percepcja czasu u dzieci. Jak się rozwija percepcja czasu u dzieci. Shutterstock
Człowiek

Siedmiolatki przełączają się na dorosłą percepcję czasu

Dlaczego dorośli mówią: święta, święta i po świętach, a dla dzieci każdy wolny weekend zdaje się trwać wieki? Odpowiedzieli uczeni z węgierskiego Eötvös Loránd University.

Chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób postrzegają czas osoby w różnym wieku, naukowcy zaprojektowali niezwykle prosty eksperyment. Trzem grupom badanych (przedszkolaki w wieku 4–5 lat, dzieci 9–10-letnie oraz dorośli) wyświetlili w losowej kolejności dwa minutowe klipy, które różniły się treścią. Pierwszy miał wartką akcję: policjant ratował zwierzęta i łapał złodzieja. Drugie było monotonne: ukazywało postaci płynące łódką wiosłową. Uczestnicy mieli wskazać, które nagranie było ich zdaniem dłuższe. Uzyskali bardzo interesujące wyniki: dorośli uważali, że nudne wideo z łódką, a przedszkolaki, że historyjka ze stróżem prawa. Badacze zauważyli, że ta percepcji czasu ulegała „przełączeniu” średnio w wieku 7 lat. Słowem, dzieci starsze częściej postrzegały czas trwania nagrań tak, jak dorośli.

Autorzy badania uważają, że odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje, kryje się w rozumieniu subiektywizmu oraz względności czasu. Przedszkolakom zdarzenia, które pochłaniają więcej ich uwagi, i których zrelacjonowanie wymagałoby rozbudowanej opowieści, wydają się dłuższe. Do tej grupy należą wakacje, filmy przygodowe, angażujące itp.

Mniej więcej w wieku 7 lat – uważają autorzy pracy – dziecko zaczyna coraz sprawniej pobierać „próbki” czasu z otoczenia: zerkać na zegarek, obserwować ruch uliczny, zachowania ptaków albo pozycję słońca czy sprawdzać czas trwania programu telewizyjnego. Czyli zweryfikować, jak jego subiektywna percepcja ma się do zmiennych bardziej obiektywnych. Kiedy nic nie pochłania jego uwagi, próbkowanie następuje często. Gdy zaś jest zajęty (absorbującym nagraniem, pochłaniającym uwagę zadaniem itp.), próbkowanie zawodzi i czas płynie dla niego – i dla dorosłych – szybciej.

Wyniki badań opublikowano na łamach „Scientific Reports”.

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną