Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Kosmos

Gaia wyszukała milion galaktyk i poskładała odległy Wszechświat

Misja Europejskiej Agencji Kosmicznej jest spektakularnym sukcesem, jeśli chodzi o katalogowanie naszego kosmicznego podwórka. W nowych badaniach okazała się jednak przydatna dla astronomów w jeszcze inny sposób.

Gaia została wysłana w kosmos w celu zmierzenia pozycji i odległości do miliarda gwiazd naszej Galaktyki. Jest precyzyjna i czuła, a przede wszystkim ma ogromne pole widzenia. Sekretem jej sukcesu jest to, że nigdy nie stoi w miejscu. Nieustannie obracając się wokół własnej osi, zagląda w każdy zakamarek nieba ok. 70 razy i tworzy jego najbardziej kompletny katalog.

Zespół Kate Storey-Fisher z New York University w USA, przyjrzeli się obiektom zaobserwowanym przez Gaię poza naszą Galaktyką. Wykorzystując dane z innego teleskopu – WISE, spośród ponad 6 mln punktów wyselekcjonowali ponad milion kwazarów, czyli bardzo jasnych, aktywnych jąder galaktyk. Dzięki temu powstała największa objętościowo mapa znanego nam Wszechświata – od obiektów pobliskich, aż po takie, które wyemitowało obserwowane przez nas światło, gdy Wszechświat miał niespełna 1,5 mld lat.

Dla astronomów to szansa na wejrzenie w trójwymiarową strukturę Kosmosu i przestudiowanie rozwoju i ewolucji Wszechświata na przestrzeni miliardów lat. A także na zobaczenie tego, co nieuchwytne. Rozmieszczenie kwazarów zdradza bowiem informacje o ciemnej materii, która choć nieobserwowalna, tka niewidzialne sieci tworzące strukturę Wszechświata.