Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. NASA/JPL - Caltech

Dostawa próbki z Marsa: trudne, więc nieczęste

Chociaż ludzie wysłali na Czerwoną Planetę 10 pomyślnie działających lądowników, nikt jeszcze nie przywiózł jej fragmentów na Ziemię. Czy to się zmieni?

Odwiedzanie księżyców, planetoid i planet jest wspaniałe, ale przywiezienie ich fragmentów jeszcze lepsze. Próbki sprowadzone na Ziemię pozwalają naukowcom badać je za pomocą wszelkich istniejących technik laboratoryjnych, podczas gdy na innych globach są jedynie ograniczone możliwości ich analizy.

Jednakże uzyskanie próbek z takich lokalizacji wymaga nie tylko dotarcia do nich, ale także ich pobrania i dostarczenia na Ziemię. „Jest to trudne do wykonania, więc nie robiono tego zbyt często” – mówi historyk badań kosmicznych Roger Launius.

Chociaż ludzie wysłali na Marsa 10 pomyślnie działających lądowników, nikt jeszcze nie przywiózł fragmentów z Czerwonej Planety na Ziemię. W nadchodzącym dziesięcioleciu może się to jednak zmienić, ponieważ NASA i agencje kosmiczne w Europie, Chinach, Rosji i Japonii pracują nad propozycjami wykonania tego milowego kroku. Wysłany przez NASA łazik Perseverance zebrał już próbki na Marsie w ramach przygotowań do przyszłej misji powrotnej.

Grafika 1Grafika John KnightGrafika 1