Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock

Wioska bliźniaków

Badacze od lat głowią się nad fascynującym biologicznym fenomenem zaobserwowanym w indyjskiej wiosce Kodinhi.

Chodzi o niespotykany nigdzie indziej wysoki współczynnik ciąż bliźniaczych. Populacja Kodinhi liczy ok. 11 tys. osób, z czego aż 1000 stanowią bliźnięta. Statystycznie na świecie na tysiąc noworodków przypada nie więcej niż 9 bliźniąt, a w Kodinhi jest ich aż 42. Co więcej, współczynnik ten ciągle rośnie. Po raz pierwszy naukowcy zwrócili uwagę na to niezwykłe zjawisko w 2009 r., jednak wciąż nie udało im się rozwikłać zagadki indyjskiej wioski. Wykluczono już wiele teorii. Okazało się m.in. że małżeństwa zawierane przez spokrewnione osoby (kuzynostwo), choroby, miejsce zamieszkania, dieta czy źródło wody pitnej nie są w żaden sposób powiązane z wystąpieniem ciąży bliźniaczej. Naukowcy z University of South Florida zaobserwowali, że liczba narodzin bliźniąt zaczęła znacząco wzrastać po 1960 r. Sugerują więc, że część mieszkańców mogła ulec ekspozycji na nieznany czynnik chemiczny, który spowodował trwałe zmiany w ich DNA, przekazywane potomstwu aż do dziś. To właśnie owe modyfikacje mogą bezpośrednio przyczyniać się do wysokiej liczby ciąż bliźniaczych. W celu potwierdzenia tej teorii badacze zamierzają odwiedzić Kodinhi i pobrać od mieszkańców próbki krwi do analizy DNA.

Wiedza i Życie 7/2019 (1015) z dnia 01.07.2019; Sygnały; s. 8