Getty Images

Bicie serca gąsienicy

Zestresowane motyle wskazują na problemy siedlisk położonych wzdłuż dróg.

Obserwuj nas. Pulsar na Facebooku:

www.facebook.com/projektpulsar

W Sekcji Archeo w Pulsarze prezentujemy archiwalne teksty ze „Świata Nauki” i „Wiedzy i Życia”. Wciąż aktualne, intrygujące i inspirujące.

Każdego roku miliony motyli monarchów przystępujących do rozrodu w USA i południowej Kanadzie poszukują trojeści, na których składają swoje jaja. Obawy o zanikające siedliska skłoniły przyrodników do stworzenia przyjaznych monarchom przestrzeni wzdłuż obrzeży dróg, zajmujących duże powierzchnie na terenach zamieszkiwanych przez motyle i zazwyczaj należących do państwa. Jednak, jak pokazują nowe badania (218), hałas powodowany przez pojazdy stresuje gąsienice monarchów. W końcu przyzwyczajają się do hałasu, jednak kończy się to dla nich kłopotami w późniejszym okresie.

Zanieczyszczenie hałasem jest znanym czynnikiem powodującym zakłócenia w życiu ptaków, waleni i innych organizmów. Jednak dotąd naukowcy nie sprawdzali, czy wywołuje to stres u owadów. Kiedy Andy Davis, fizjolog z University of Georgia, zobaczył w Internecie wideo, pokazujące gąsienice monarchów na poboczach dróg widocznie wzdrygające się w czasie przejazdu samochodów, zaczął się zastanawiać, jak ten nieustający zgiełk na nie wpływa. Davis skonstruował urządzenie monitorujące puls gąsienic, dopasowując maleńki czujnik tak, by precyzyjnie zmierzyć bicie serca larw, którym w laboratorium emitowano nagrania dźwięków wydawanych przez pojazdy.

Serca gąsienic przez dwie godziny wystawionych na działanie hałasu autostrady biły o 17% szybciej niż tych, które umieszczono w wyciszonym pomieszczeniu. Jednak puls gąsienic poddanych nieprzerwanej emisji dźwięków przez cały 12-dniowy okres ich rozwoju larwalnego powracał do normalnego poziomu, jak podają Davis i współpracownicy w majowym numerze Biology Letters.

Przyzwyczajenie do hałasu może stać się problemem, gdy gąsienice przekształcą się w osobniki dorosłe, mówi Davis. Szybka odpowiedź na stres jest kluczowa dla motyli monarchów podczas ich trwającej dwa miesiące podróży do zimowisk położonych w Meksyku, gdy muszą sprawnie uciec drapieżnikom lub zmagać się z powietrznymi prądami. „Sądzę, że to, co się dzieje [na obrzeżach dróg], polega na przytłaczającym działaniu hałasu na gąsienice, mogącym [w konsekwencji] upośledzać reakcje dorosłych osobników w czasie ich migracji do Meksyku” – mówi Davis.

Nie wiadomo, czy hałas w okresie larwalnym obniża przeżywalność motyli, stwierdza Ryan Norris, ekolog z University of Guelph z Ontario, który nie brał udziału w badaniach. W każdym razie, wierzy on, że tereny wzdłuż dróg prawie na pewno zwiększają śmiertelność motyli w rezultacie kolizji z pojazdami. „Wzdłuż dróg jest tak wiele potencjalnych siedlisk dla monarchów i innych owadów, byłoby miło to wykorzystać – stwierdza Norris. – Jednak nie można tak po prostu pominąć kwestii ruchu pojazdów.” Davis dodaje: „Uważam, że drogi to nie miejsce dla monarchów”.

Świat Nauki 9.2018 (300325) z dnia 01.09.2018; Skaner; s. 14