||| ||| Shutterstock

Samice węży mają łechtaczki i odczuwają erotyczną przyjemność

Węże wolą samotność? Tak nam się tylko wydawało

Węże wolą samotność? Tak nam się tylko wydawało

Dotychczas brakowało skrupulatnej weryfikacji założeń dotyczących życia społecznego gadów. Zbierane przez 12 lat informacje wyjaśniły, na czym ono polega.

Odkrycie badaczek z Australii i USA pokazuje, że nawet w takich podstawowych – wydawałoby się – dziedzinach biologicznych, jak anatomia, mamy jeszcze wiele do zbadania. Szczególnie w zakresie rozrodczości samic.

Mają ją samice wszystkich ssaków. I chociaż ich narządy rozrodcze są bardzo różnorodne, to łechtaczka ma podobną budowę i funkcję. Znajduje się przy przednim połączeniu warg sromowych mniejszych, a jej rola to zapewnienie przyjemnych doznań w czasie zbliżenia (zwykle seksu). I chociaż motywowanie do kopulacji jest uzasadnione ewolucyjnie, niewiele było wiadomo na temat istnienia tej struktury u innych gromad zwierząt. Na przykład u węży. To się właśnie zmieniło.

Na łamach „Proceedings of the Royal Society B” opublikowano pierwszą tak obszerną analizę narządów rozrodczych m.in. u żmijowatych, pytonów, połozowatych (ich przedstawiciele to np. zaskrońce) oraz zdradnicowatych (kobry, mamby). Okazało się, że mają one łechtaczki. Jedne są okazałe – mierzyły ok. 3 cm, inne mają zaś zaledwie 2,5 mm. U wszystkich natomiast zbudowane są z ciał jamistych, co – razem z pozostałymi cechami ich anatomii – sugeruje, że są narządami funkcjonalnymi, które podobnie jak ssacze clitoria napełniają się krwią w czasie pobudzenia, wywołanego np. dotykiem. Innymi słowy, wszystko wskazuje na to, że samice węży doświadczają przyjemnych bodźców w czasie zbliżenia.

Co ciekawe, podobnie jak języki tych gadów i penisy osobników męskich (dokładniej hemipenisy, czyli półprącia) te żeńskie struktury są w charakterystyczny sposób rozdzielone na dwie odnogi. Dlatego badaczki określiły je jako hemiclitoria (od łac. hemi – połowa, połowiczny, podzielony na pół oraz clitoris – łechtaczka).