||| ||| Shutterstock

Mózgi owocówek są znacznie bardziej złożone, niż sądziliśmy

Śpiewać każdy może. A muszka owocowa czasami wręcz musi

Śpiewać każdy może. A muszka owocowa czasami wręcz musi

Badacze z Princeton University kolejny raz pokazują, że zdolności poznawcze i procesy nerwowe Drosophila melanogaster są bardziej złożone, niż można by przypuszczać.

Układ nerwowy muszek sprawnie integruje doznania zmysłowe, dzieli zadania między półkule mózgowe i poświęca wiele uwagi procesom uczenia się.

Konekton to schemat wszystkich połączeń synaptycznych, jakie wykształciły się w danym mózgu. Jego opracowanie wymaga połączenia niezwykle dokładnych metod obrazowania (tu: mikroskopii elektronowej) ze skrupulatnymi technikami rekonstrukcyjnymi. Poziom trudności jest tak wysoki, że dotychczas udało się odtworzyć konektony jedynie bardzo prostych zwojów mózgowych, np. należących do nicieni. Teraz uczeni postawili poprzeczkę wysoko i stworzyli reprezentację pełnego konektonu owada: uwielbianej przez laborantów muszki owocowej. Dokładniej – jej formy larwalnej. Dzięki temu stwierdzili, że w mózgu Drosophila melanogaster znajduje się ponad 3 tys. neuronów połączonych ze sobą za pośrednictwem aż 548 tys. synaps. To znacznie wyższy poziom złożoności, niż dotychczas się spodziewano i niż wykazywały wcześniejsze, mniej precyzyjne obrazowania.

Tak skrupulatny schemat pozwolił ujawnić wiele nowych informacji na temat muszek owocowych. Okazało się, że bardzo rozbudowana jest u nich integracja multisensoryczna. Mózgi owadów zbierają informacje od wszystkich zmysłów i bardzo sprawnie integrują je w całościowe doznania, które pozwalają np. szybko podejmować decyzje dotyczące ruchu. Wykazano, że półkule mózgowe owocówek bardzo efektywnie wymieniają się danymi i dzielą się zadaniami. Zobrazowano także bardzo aktywne neuronalne centra odpowiedzialne za procesy uczenia się. Zdaniem autorów publikacji niektóre elementy mózgu owocówki, np. zagnieżdżone pętle rekurencyjne, bardzo przypominają najnowocześniejsze sieci neuronalne przeznaczone do uczenia maszynowego.

To tylko potwierdza, jak bardzo nie docenialiśmy układu nerwowego tych zwierząt i jak wiele możemy się jeszcze o nim nauczyć.