||| ||| Shutterstock

Pszczoły zbierają biologiczne odciski palców miast

Próbki DNA, które owady przynoszą do ula, mogą w przyszłości posłużyć do diagnozowania stanu zdrowia aglomeracji.

Każde miasto ma swój biologiczny odcisk palca. Jeśli w odpowiedni sposób pobierze się próbkę, można rozpoznać jego cechy charakterystyczne. Tylko jak uzyskać taką, która odpowiednio je reprezentuje? Międzynarodowy zespół uczonych znalazł zmyślny sposób: postawił na współpracę z pszczołami.

Te społeczne owady żyją w gniazdach, które opuszczają każdego dnia, by wrócić na noc. Wykazano, że kiedy ul stoi w mieście, oddalają się od niego na odległość nie większą, niż 1 mila (ok. 1,6 km). Za każdym razem, gdy siadają na jakiejś powierzchni na tym obszarze lub pożywiają się pyłkiem, ich ciała zgarniają pewne ilości DNA należącego do mikroorganizmów lub do lokalnych roślin. I pszczoły wracają z tymi danymi do ula. Analizując odpady i wydaliny gromadzące się w dennicy higienicznej (szufladzie zamocowanej na dnie ula), uczeni są w stanie stwierdzić, z jakimi gatunkami owady miały kontakt.

Najnowsza analiza, opublikowana w „Environmental Microbiome” objęła swoim zasięgiem cztery miasta: Wenecję, Tokio, Melbourne oraz Sydney. Z zebranych danych wynikało, że w Wenecji pszczoły kontaktowały się przede wszystkim z grzybami odpowiedzialnymi za próchnienie drewna oraz z palmami daktylowymi. Tokijskie owady przyniosły do ula głównie próbki lotosu, dzikiej soi, a także drożdży Zygosaccharomyces rouxii, specjalizujących się w fermentacji sosu sojowego. Zapylacze z Melbourne – DNA eukaliptusów. Najmniej optymistycznych danych dostarczyły pszczoły z Sydney: w ich ulu znajdowało się mało próbek roślinnego DNA, a za to sporo tych należących do bakterii Gordonia polyisoprenivorans, zdolnej do rozkładu gumy i pierwszy raz wyizolowanej z opon samochodowych.

Autorzy badania uważają, że ich projekt może w przyszłości posłużyć do diagnozowania „zdrowia miast”. Im bardziej zróżnicowane i „naturalne” próbki pszczoły przyniosą do ula, tym lepszy stan danej aglomeracji – uważają.