Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock

Róbmy miłość, a nie wojnę – oto hasło małp hipisek

Małpy walczą ze sobą tak samo ludzie
Strona główna

Małpy walczą ze sobą tak samo ludzie

Ludzka tradycja wojenna ma być może znacznie dłuższą historię niż kulturowa ewolucja człowieczeństwa. Obserwacje zachowania szympansów w ich naturalnym środowisku jeszcze raz wykazały, że zwierzęta te pod pewnymi względami są niepokojąco podobne do ludzi.

Samce muriki nie muszą ze sobą walczyć, by „zdobyć” samicę. Wystarczy, że mają wysoce zróżnicowane geny.

Muriki są często nazywane hipisami wśród naczelnych. W przeciwieństwie do wielu innych przedstawicieli z swojego rzędu, małpy te żyją bowiem w społecznościach egalitarnych. Hierarchia w zasadzie w nich nie istnieje, nie praktykuje się również rywalizacji o pozycję pomiędzy samcami. Nie są więc one względem siebie agresywne i nie uzurpują sobie praw do kopulacji. W związku z tym samice, biorąc pod uwagę sobie tylko znane kryteria, same wybierają, z kim będą uprawiać seks. Uczeni z University of Texas oraz University of Wisconsin-Madison postanowili więc sprawdzić, jaki jest klucz do sukcesu reprodukcyjnego tego gatunku, a także – jakie są genetyczne konsekwencje praktykowanej w ich grupach swobody kopulacyjnej. W tym celu zestawili ze sobą wyniki analiz DNA pobranego od poszczególnych osobników oraz dane behawioralne gromadzone przez cztery dekady obserwacji dzikiego stada tych małp.

Okazało się, że samice wybierają partnerów o najbardziej zróżnicowanych genach (dokładniej: o najbardziej zróżnicowanym MHC – układzie zgodności tkankowej, bo ten właśnie aspekt badano). Niekoniecznie natomiast skupiają się na tym, by samce, z którymi kopulują, były z nimi jak najmniej spokrewnione. Jednocześnie nigdy nie uprawiają seksu np. ze swoimi synami, co – jak uważają autorzy pracy – wynika z tego, że małpy doskonale zdają sobie sprawę z tego, kto należy do ich najbliższej rodziny i celowo unikają takich krzyżówek.

Na obecnym etapie nie wiadomo jeszcze, na jakiej podstawie muriki oceniają poziom zróżnicowania genetycznego kandydatów do rozrodu. Z innych, wcześniejszych prac wynika jednak, że u niektórych zwierząt (w tym u ludzi) układ zgodności tkankowej potencjalnego partnera koreluje z jego subiektywnie postrzeganą atrakcyjnością.