Tupaia belangeri może przenosić wirusa SARS-CoV-2. Tupaia belangeri może przenosić wirusa SARS-CoV-2. Shutterstock

Ryjówka, czyli zbieraczka wirusów

Badacze pobrali od 2443 ssaków fragmenty narządów wewnętrznych – jelit, śledziony, płuc, nerek i wątroby – a także próbki kału. Dzięki temu zidentyfikowali 669 różnych patogenów. I dowiedzieli się, który gatunek jest rezerwuarem największej ich liczby.

Transmisja wirusów pomiędzy gatunkami, w szczególności ze ssaków na człowieka, stała się przedmiotem intensywnych badań m.in. z uwagi na niedawną pandemię Covid-19. Chorobę wywołuje koronawirus SARS-CoV-2, którego pokaźny rezerwuar stanowią nietoperze. Ostatnio naukowcy z Chin przyjrzeli się nie tylko nietoperzom, ale również gryzoniom i ryjówkom zamieszkującym cztery rejony tego kraju (różniące się ukształtowaniem terenu), gdyż wirusy atakujące te zwierzęta mogą przenosić się na ludzi. Badacze pobrali od 2443 ssaków fragmenty narządów wewnętrznych – jelit, śledziony, płuc, nerek i wątroby – a także próbki kału, które następnie poddano tzw. sekwencjonowaniu metatranskryptonomicznemu. Metoda ta umożliwiła identyfikację patogenów na podstawie materiału genetycznego. Wyniki analiz opublikowano w „Cell”.

W badanych próbkach było aż 669 różnych wirusów, z czego 534 (należące m.in. do rodzajów koronawirus i orthorubulawirus) zidentyfikowano u tych gatunków po raz pierwszy. Te same wirusy atakowały różne ssaki, co potwierdziło ich wysoką zdolnoś??doć do transmisji. Na przykład charakterystyczny dla gryzoni arenawirus znaleziono u nietoperzy. Wykryto też zmiany w budowie materiału genetycznego niektórych wirusów należących do rodzin Astroviridae, Paramyxoviridae i Picornaviridae, które mogą odpowiadać za ich zwiększoną zdolność do międzygatunkowej transmisji. Co ciekawe, prawdopodobieństwo przeskoczenia na inne gatunki zwiększało się w przypadku mikroorganizmów namnażających się w kilku narządach wewnętrznych.

Ryjówki okazały się rezerwuarem największej liczby wirusów – rekordzistą była ryjówka Smitha, u której odnotowano ich aż 150 – i to gryzonie okazały się nosicielami wirusów o najwyższym potencjale transmisji międzygatunkowej. Według badaczy przynajmniej część z nich może przenieść się na ludzi, dlatego tak ważna jest analiza filogenetyczna wiromu (zbiór wszystkich wirusów) dzikich zwierząt i ustalenie dynamiki oraz sposobu rozprzestrzeniania mikroorganizmów. Naukowcy podkreślają, że należy bacznie obserwować to niepokojące zjawisko, by ograniczyć ryzyko wystąpienia kolejnej pandemii bądź lepiej przygotować się na jej nadejście.

Wiedza i Życie 11/2023 (1067) z dnia 01.11.2023; Sygnały; s. 6