Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Mirosław Gryń / pulsar

Skromne, nieśmiałe i monogamiczne? Płeć żeńska nie zgadza się ze stereotypem

Podkast

Podkast 91. Agnieszka Krzemińska, Marta Alicja Trzeciak: Niewierna jak łabądź, czyli jak zglajchszaltowaliśmy bogactwo

Cudzołóstwo, dzieciobójstwo, kanibalizm – tym starym słowom przypisywane są nowe, fascynujące znaczenia. Kreatywność, elastyczność, dzielność – te epitety znowu dotyczą nie tylko samców. Nauka odsłania zachwycające, a związane z płcią zniuansowania przyrody i kultury. Opowiadają o tym dziennikarki pulsara i pisarki naukowe – archeolożka Agnieszka Krzemińska oraz lekarka weterynarii Marta Alicja Trzeciak.

Nie każdy samiec patrzy na samicę z góry

Nie każdy samiec patrzy na samicę z góry

Rozmiary ok. 430 gatunków z 17 gromad ssaków przeanalizowali amerykańscy naukowcy. I stwierdzili, że jeden z dogmatów dotyczący dymorfizmu płciowego u ssaków wymaga rewizji.

Czy inność oznaczała dawniej wykluczenie? Odpowiadają geny

Czy inność oznaczała dawniej wykluczenie? Odpowiadają geny

Badania antycznego DNA ujawniają coraz więcej śladów świadczących o chorobach genetycznych. Przynoszą przy okazji coraz więcej informacji o tym, jak społeczności traktowały osoby nimi dotknięte.

W świecie zwierząt występuje znacznie większa płynność płci i zachowań, niż sądziliśmy. Czy powinniśmy więc inaczej spojrzeć także na ludzi?

Zasługi Karola Darwina są niezaprzeczalne. Wnikliwość jego obserwacji przyrody nadal robi wrażenie, a dzieło „O powstawaniu gatunków” pozostaje biblią teorii ewolucji. Z tym że ten wybitny badacz był dzieckiem swoich czasów, niezwykle opresyjnej dla kobiet epoki, w której płeć piękna uważana była za słabszą i głupszą, nadającą się jedynie do seksu, rodzenia, chowania dzieci i pielęgnowania domu oraz męża. Nazywając kobiety „gnuśnymi głuptasami”, wpłynął na wnioski dotyczące świata przyrody.