Kwiat Relictithismia kimotsukiensis widziany od góry. Kwiat Relictithismia kimotsukiensis widziany od góry. Tagane Shuichiro

Latarnie wróżek świecą w Japonii

Uniezależniły się od światła i żyją głównie pod ziemią, dlatego trudno je znaleźć. Co jakiś czas na jej powierzchnię przebijają się maleńkie kwiaty, jednak czas ich trwania jest krótki. Często przysypują je opadłe liście.

Mimo że Japonia prowadzi zakrojone na dużą skalę badania nad lokalną florą, to nowy gatunek odkryto tu niemal 100 lat temu. Dlatego duże wrażenie zrobiło niedawne odnalezienie nieznanego gatunku z rodziny Thismiaceae, której przedstawicieli określa się potocznie jako latarnie wróżek. Występują w rejonach tropikalnych, subtropikalnych i umiarkowanych. Z wyglądu bardziej przypominają przybysza z innej planety niż roślinę. Przejrzyste kwiaty wyglądają niczym zrobione ze szkła, gdyż nie mają chlorofilu – zielonego barwnika wykorzystywanego do fotosyntezy. W toku ewolucji latarnie wróżek zdecydowały się na inne rozwiązanie. Początkowo żyły w symbiozie z grzybami, wymieniając z nimi wyprodukowane składniki odżywcze.

Kwiat Relictithismia kimotsukiensis w przekroju poprzecznym (widać słupek i pręciki).Tagane ShuichiroKwiat Relictithismia kimotsukiensis w przekroju poprzecznym (widać słupek i pręciki).

Z czasem zaprzestały fotosyntezy i zmieniły się w pasożyty pobierające wszystkie związki pokarmowe od grzyba mykoryzowego.

Latarnie wróżek uniezależniły się od światła i żyją głównie pod ziemią, dlatego trudno je znaleźć. Co jakiś czas na jej powierzchnię przebijają się maleńkie kwiaty, jednak czas ich trwania jest krótki. Często przysypują je opadłe liście. Rodzina Thismiaceae liczy niespełna 100 gatunków, a badacze z Kobe University nazwali nowy Relictithismia kimotsukiensis. Roślina dorasta do 3 cm wysokości, a na powierzchni jej elementy pojawiają się tylko raz w roku na tydzień. Dotychczas odnaleziono jedynie 5 okazów. Naukowcy mają nadzieję, że gatunek stanie się prawnie chroniony, szczególnie że jego stanowisko znajduje się w pobliżu drogi.

Wiedza i Życie 4/2024 (1072) z dnia 01.04.2024; Sygnały; s. 8