materiały prasowe
Opinie

Matematyka inaczej

Matma w szkole? Nuuuda. No cóż, program nauczania jest, jaki jest, a wielu nauczycieli prowadzi lekcje w sposób strasznie schematyczny. Okazuje się jednak, że można zdecydowanie urozmaicić przyswajanie wiedzy. Pomocą może stać się właśnie ta książka. Zapewne uczyliście się, jak sprawdzić, czy liczba dzieli się przez 3. No dobrze, a wiecie, jak w prosty sposób bez liczenia sprawdzić, czy dzieli się przez 7, 11 albo 13? Okazuje się, że to bardzo proste, ale mało kto chyba dowiedział się tego na lekcjach. A np. porównywanie liczb? Która jest większa: 3111 czy 1714? Odpowiedź, razem z algorytmem, znajdziecie w tej książce. Dla młodszych dzieci też są ciekawe przykłady, takie jak „schodkowa” metoda sumowania liczb. Znajdziemy również sporo ciekawych informacji związanych z liczbami pierwszymi. Podejrzewam też, że mało kto w szkole słyszał o liczbach kwadratowych, trójkątnych, zaprzyjaźnionych czy palindromicznych. Dla nauczycieli może to być inspiracją do tworzenia scenariuszy lekcji, w których uczniowie będą wciągani w zabawę, a nauka będzie się odbywała niejako przy okazji.

Ciekawe są tematy związane z geometrią. Tutaj też ujęcie proponowane przez autorów jest inne niż to spotykane w polskich podręcznikach. Kolejny rozdział dotyczy prawdopodobieństwa. I znowu znajdziemy raczej ciekawe problemy niż nudne wzory. A na sam koniec autorzy mierzą się z nieskończonością – opisują metody wymyślone przez Georga Cantora, aby porównywać zbiory nieskończone.

Książka przyda się nie tylko nauczycielom. Uczniowie interesujący się matematyką też na pewno znajdą tam wiele ciekawych rzeczy, o których rzadko mówi się w szkole.

Robert Geretschläger, Charles Li, Alfred S. Posamentier, Christian Spreitzer, Matematyka, jakiej nie znacie, przeł. Tomasz Grębski, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019

Wiedza i Życie 1/2020 (1021) z dnia 01.01.2020; Książki. Recenzje; s. 75
Reklama

Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną