Shutterstock
Struktura

Jądra zlepione z kwarków

Czy niebawem poznamy nowe niezwykłe pierwiastki?

Chociaż układ okresowy jest nadal otwarty, wydaje się, że otrzymywanie kolejnych coraz cięższych pierwiastków – teoretycznie możliwe – będzie coraz trudniejsze. Obecnie najcięższym znanym pierwiastkiem jest oganesson o liczbie atomowej 118 i liczbie masowej 294. Uzyskano tylko 3 albo 4 atomy tego pierwiastka, a jego czas półtrwania oszacowano na 0,5 ms. Cięższe pierwiastki, nawet jeśli teoretycznie uda się je otrzymać, będą raczej znacznie mniej stabilne.

Fizycy z University of Toronto opublikowali właśnie pracę, w której postulują istnienie znacznie cięższych atomów. Zgodnie z ich hipotezą jądra takich atomów będą inaczej zbudowane niż w pierwiastkach „klasycznych”. W przypadku tych drugich jądra składają się z protonów i neutronów, a każda z tych cząstek powstała z trzech kwarków. W hipotetycznych wielkich atomach kwarki nie będą ściśle związane z sobą w trójki, ale uformują zbiór kwarków względnie swobodnych, stanowiących trwały twór, będący niezwykłym jądrem atomowym. Ten nowy hipotetyczny typ materii nazwano udQM (up-down quark matter – materia kwarkowa złożona z kwarków górnych i dolnych).

Na razie jednak materia kwarkowa znana jest tylko z teorii. Fizycy uważają, że była ona dość powszechna w początkach istnienia wszechświata, tuż po Big Bangu. Postuluje się jej istnienie także wewnątrz gwiazd neutronowych. Teraz pora na ruch eksperymentalny – znalezienie takiej materii oznacza zupełnie nowy rozdział w fizyce współczesnej.

Wiedza i Życie 8/2018 (1004) z dnia 01.08.2018; Sygnały; s. 13