Zdjęcie Ganimedesa wykonane przez sondę Galileo w 1998 r. Jaśniejsze obszary podbiegunowe to miejsca z dużą ilością lodu na powierzchni. Zdjęcie Ganimedesa wykonane przez sondę Galileo w 1998 r. Jaśniejsze obszary podbiegunowe to miejsca z dużą ilością lodu na powierzchni. JPL/DLR / NASA

Ganimedes i woda utleniona – nowe odkrycie Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba

Pierwsza w historii europejska misja do Jowisza i jego trzech księżyców

Pierwsza w historii europejska misja do Jowisza i jego trzech księżyców

W sześcioletnią podróż wyrusza właśnie JUICE – sonda Europejskiej Agencji Kosmicznej. Będzie szukać śladów życia. Niespodzianki mile widziane.

Nie było do tej pory dowodów, że na tym księżycu Jowisza jest H2O2. Ich pojawienie się może mieć ważne konsekwencje. Na przykład dla badania egzoplanet.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) został skonstruowany do badania początków Wszechświata, odległych galaktyk i planet pozasłonecznych. Nie zaszkodzi jednak od czasu do czasu rozejrzeć się jego potężnym okiem po własnym podwórku. I przyjrzeć się np. Ganimedesowi. To nie tylko największy księżyc Jowisza i całego Układu Słonecznego (zmieściłby się w nim Merkury albo Pluton). Jest też jedynym naturalnym satelitą, który wykształcił własne pole magnetyczne. I właśnie ta niewidzialna otoczka jest kluczem to zrozumienia tego, co dojrzał JWST.

Wiele obiektów w Układzie Słonecznym pokrywa zamrożona warstwa wody. Księżyce Jowisza nie różnią się pod tym względem, są jednak wystawione na szczególnie natarczywe działanie swojej planety – pole magnetyczne Jowisza bombarduje je naładowanymi elektrycznie cząstkami. One mogą wchodzić w interakcje z lodem w procesie zwanym radiolizą, której efektem może być rozpad wody (H2O) na tlen i wodór, co umożliwia nowe ich połączenia. Zwolnych tlenów może powstać molekularny tlen (O2) lub ozon (O3). Albo woda utleniona (H2O2). Do tej pory to właśnie jej brak w warstwie lodu pokrywającego powierzchnię Ganimedesa zastanawiał naukowców. Modele laboratoryjne przewidują, że powinna obecna. Czy eksperymenty są błędne? Otóż nie.

Samantha Trumbo z Cornell University w USA wraz z zespołem przeanalizowała obserwacje Ganimedesa przez JWST w podczerwieni. Dzięki ich bezprecedensowej rozdzielczości i czułości, naukowcy dojrzeli wyraźny ślad wody utlenionej na powierzchni Ganimedesa (publikacja w „Science Advances).

Kluczem do sukcesu okazała się zdolność teleskopu do stworzenia mapy powierzchni tego księżyca. Okazuje się, że woda utleniona jest skupiona wyłącznie w jego obszarach podbiegunowych. Jeśli połączymy to z faktem, że Ganimedes ma pole magnetyczne, wszystko składa się w spójną całość: naładowane elektrycznie cząstki go bombardujące wpadają w jego własne pole magentyczne i opadają na biegunach, gdzie wchodzą w reakcje z zamrożoną wodą.

Odkrycie H2O2 na powierzchni Ganimedesa potwierdza chemiczne zmiany w wyniku promieniowania – to może mieć ważne konsekwencje dla zrozumienia, jakie przeobrażenia przechodzi woda nie tylko w naszym Układzie Słonecznym, ale i w odległych obiektach, które nawet dla JWST pozostaną jedynie ledwo dostrzegalnym punktem. Na przykład na odległych egzoplanetach.