Shutterstock
Kosmos

Pomidory, groszek i marchew będą się wspierać na Marsie?

Rośliny mogą rosnąć na marsjańskim gruncie
Kosmos

Rośliny mogą rosnąć na marsjańskim gruncie

Załogowa wyprawa na Czerwoną Planetę będzie musiała zapewnić sobie świeżą żywność. Naukowcy znaleźli sposób, jak może to zrobić.

Holenderscy naukowcy porównali uprawy „monokulturowe” z tzw. współrzędnymi w odpowiedniku regolitu z powierzchni Czerwonej Planety. Wyniki otwierają drogę do dalszych eksperymentów.

Jednym z kluczowych wyzwań przyszłych załogowych wypraw marsjańskich będzie zapewnienie świeżej żywności. Dlatego badacze starają się symulować uprawy roślin jadalnych w warunkach panujących na Czerwonej Planecie. W pulsarze pisaliśmy już o udanym eksperymencie polegającym na wykorzystaniu odpowiednika marsjańskiego regolitu (warstwy luźnego materiału pokrywającego powierzchnię, który składa się ze skał o różnym stopniu rozdrobnienia) jako podłoża dla lucerny, rzepy, rzodkiewki i sałaty. Tym razem naukowcy z holenderskiego Wageningen University & Research przygotowali odpowiednik regolitu pod uprawę pomidorów, groszku i marchwi.

Sprawdzali w ten sposób, jak rośliny będą sobie radzić w porównaniu z kontrolnym podłożem z ziemi ogrodniczej oraz piasku. Przy czym porównywali uprawy „monokulturowe” (jeden gatunek w jednej doniczce) z tzw. współrzędnymi. Te drugie są znane rolnikom jako technika pozwalająca różnym gatunkom rosnąć obok siebie i w ten sposób się wspierać. Ponadto naukowcy dodali do wszystkich podłoży symbiotyczne bakterie Rhizobium leguminosarum. Tworzą one na korzeniach roślin strączkowych brodawki, które absorbują azot i przekształcają go w formę łatwo przyswajalną dla roślin. Z pracy bakterii mogą korzystać nie tylko gatunki strączkowe, ale również te rosnące w pobliżu (zjawisko to znane jest jako „transfer azotu”, gdyż bakterie uwalniają go do gleby).

Po analizie wyników eksperymentu okazało się, że najwięcej korzyści z uprawy współrzędnej na regolicie czerpały pomidory, co objawiało się większą biomasą i lepszym plonem w porównaniu do monokultury. Groszek nie wykazywał zaś istotnych różnic na żadnym z typów gleb. Z kolei marchew osiągnęła na marsjańskim gruncie gorsze wyniki niż w monokulturze. Sugeruje to, że może ona być bardziej wrażliwa na konkurencję międzygatunkową w trudniejszych warunkach glebowych. Ogólnie wydajność całkowita upraw współrzędnych na regolicie okazała się niższa w porównaniu z monokulturami. Odwrotnie niż na kontrolnych podłożach z piasku i ziemi ogrodniczej.

Uprawy w piasku, regolicie i ziemi ogrodniczej.Gonçalves et al., 2024/Plos OneUprawy w piasku, regolicie i ziemi ogrodniczej.

Autorzy eksperymentu, którego wyniki właśnie opublikowało „PLOS ONE”, piszą jednak, że marsjański grunt można będzie przysposobić do upraw współrzędnych. W tym celu należałoby użyć regolitu o większych „ziarnach”, co poprawiłoby drenaż, dyfuzję gazów, a także dostępność składników odżywczych dla roślin. Ponadto po pierwszych zbiorach powinno się mieszać niejadalne części roślin z glebą, co zwiększyłoby zawartość materii organicznej. To zaś poprawiłoby warunki m.in. dla symbiotycznych bakterii.

Dziękujemy, że jesteś z nami. To jest pierwsza wzmianka na ten temat. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl