Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock

Kura jest samoświadoma? Badacze twierdzą, że tego dowiedli

Odważna kura udomowiła się sama 3500 lat temu

Odważna kura udomowiła się sama 3500 lat temu

Wielki populacyjny sukces kury rozpoczął się w Tajlandii. Stamtąd ruszyła w świat – na swoje nieszczęście.

Niemieccy naukowcy poddali koguty zmodyfikowanemu testowi lustra. Pomysł był ciekawy, wnioski budzą wątpliwości.

Jeśli kura dostrzeże zagrożenie – np. jastrzębia – najpewniej będzie udawać, że jej nie ma: zamilknie i zastygnie. Tylko wtedy jednak, gdy jest sama. W towarzystwie swojego stada zachowa się inaczej: zacznie głośno gdakać, żeby ostrzec towarzyszki przed niebezpiecznym intruzem. To ewolucyjna transakcja: „zwiększam swoją szansę na bycie usłyszaną przez wroga, ale liczę na to, że i ja w analogicznej sytuacji zostanę ostrzeżona”. Posłużyła ona niemieckim badaczom do zaprojektowania ciekawej modyfikacji znanego testu lustra.

W klasycznej wersji polega on na zaprezentowaniu zwierzęciu jego odbicia i sprawdzeniu, czy rozpozna się ono w zwierciadle (np. czy spróbuje zetrzeć namalowany na ciele znacznik). Tak zaprojektowane zadanie oblewa większość gatunków. I nic w tym dziwnego: test jest tendencyjny i bazuje na typowo ludzkiej percepcji świata. Dlatego od dawna jest krytykowany przez wielu etologów.

Kury również nie przechodzą klasycznego testu lustra, ale – jak twierdzą autorzy pracy opublikowanej właśnie na łamach „PLOS ONE” – zdają ten sprawdzian w wariacji à la jastrząb. Jeśli przedstawi się kogutowi (do eksperymentu wybrano samce, bo są bardziej donośne i niezawodne w ostrzeganiu przed zagrożeniem) jego własne odbicie, a następnie wyświetli mu się cień sylwetki drapieżnika, badany ptak będzie milczał. Ale gdy pokaże mu się projekcję innego koguta, zacznie wszczynać alarm. To – zdaniem autorów projektu – dowodzi, że kury potrafią rozpoznać swoją sylwetkę w lustrze.

Badacze mieli interesujący pomysł. Należy go docenić za wyjście poza schemat i odwołanie się do naturalnego behawioru gatunku. Wciąż jednak trudno ocenić, czego dowodzą uzyskane tu wyniki. Niewykluczone, że kury są samoświadome, pytanie tylko, czy kiedykolwiek miały ewolucyjną „potrzebę”, by tę samoświadomość ustalać za pomocą znajomości własnego wyglądu. Człowiek nie rozpoznałby własnej próbki zapachowej, a pies zrobiłby to bezbłędnie. A to przecież nie znaczy, że te czworonogi są samoświadome, a ludzie nie.

W badaniu zaprojektowanym przez niemieckich uczonych wzięło udział tylko 50 ptaków, które poddano testom łącznie 222 razy. Niektóre koguty „ostrzegały” przed jastrzębiem nawet wtedy, gdy widziały jedynie swoje odbicie lub gdy były same w pomieszczeniu (tak się stało w 28 próbach na 88), inne w ogóle nie odzywały się przy członkach swojego stada (21 prób na 47). Być może więc osobniki po prostu różniły się temperamentem albo „wołały” coś innego, niż wydawało się badaczom.