Mroczek późny w locie. Mroczek późny w locie. Paul Starosta / Getty Images

Nietoperze: kopulacja bez penetracji

Nowe odkrycie dotyczy małej grupy nietoperzy należących do jednego gatunku. Badacze nie mają jednak wątpliwości, że zjawisko to jest bardziej rozpowszechnione.

Nicolas Fasel, biolog ewolucyjny z Université de Lausanne, kilka lat temu pobierał próbki spermy od mroczków późnych (Eptesicus serotinus), kiedy zauważył, że ich członek w stanie erekcji jest „ogromny” – mniej więcej siedem razy dłuższy i szerszy niż pochwa samicy. Dodatkowo ma on duże zakończenie w kształcie serca. Zastanawiał się wraz ze swoimi współpracownikami, jak może dochodzić u tych nietoperzy do penetracji. Naukowcy doszli do wniosku, że albo członki samców powiększają się już po penetracji, jak to się dzieje u psów, albo kopulacja nietoperzy odbywa się wyłącznie poprzez kontakt, podobnie jak u ptaków, które stykają się swoimi kloakami w celu przekazania spermy.

Jan Jeucken, amator pasjonujący się nietoperzami, przypadkiem usłyszał o zainteresowaniu Fasela rozmnażaniem nietoperzy i przesłał mu pocztą elektroniczną wykonane przez siebie nagrania mroczków późnych kopulujących na strychu kościoła w Holandii. Na nagraniach widać było, że nie dochodzi do penetracji. Samce wykorzystywały natomiast penisy do odsunięcia błony ogonowej. Naukowcy wysunęli hipotezę, że włoski na końcu członka pomagają następnie w ustawieniu go naprzeciwko sromu samicy przed ejakulacją. Jeucken został jednym z autorów publikacji, która ukazała się ostatnio w czasopiśmie „Current Biology”.

„To było całkowicie nietypowe zachowanie. Nie wiedzieliśmy nawet, że występuje ono u ssaków” – mówi Teri Orr, ekofizjolog z New Mexico State University, który bada rozmnażanie się nietoperzy. Według Orra dalsze badania powinny być ukierunkowane na próbę określenia, czy podczas obserwowanego zachowania dochodzi do przekazania spermy.

Chociaż nowe odkrycie dotyczy małej grupy nietoperzy należących do jednego gatunku, Fasel nie ma wątpliwości, że zjawisko to jest bardziej rozpowszechnione. Orr uważa za prawdopodobne, że takie zachowanie może będzie można obserwować u innych gatunków nietoperzy, u których samice mają podobne błony ogonowe. Na razie wiadomo, że to „wyjątkowe i dość dziwaczne” w porównaniu z innymi ssakami zachowanie reprodukcyjne wykazuje m.in. E. serotinus, który powszechnie występuje w Europie i w Azji. Wiele gatunków nietoperzy może przechowywać spermę miesiącami. Samice potrafią przesuwać owulację do czasu wyjścia ze stanu hibernacji. Jeśli to samo dotyczy mroczków późnych, naukowcy mogą mieć utrudnione zadanie, próbując powiązać zarejestrowane spółkowanie z późniejszymi ciążami, zauważa Orr.

Odkrycia te są nie tylko frapujące, ale dodatkowo wskazują na ważne luki w wiedzy na temat rozmnażania nietoperzy. Orr mówi: „Nietoperze to bardzo słabo poznana grupa, która jest też często demonizowana. Jeśli nie poznamy biologicznych podstaw ich rozmnażania, będzie nam naprawdę bardzo trudno je chronić”.

Świat Nauki 5.2024 (300393) z dnia 01.05.2024; Skaner; s. 19