Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock
Zdrowie

Dorośli z PTSD mają mniejsze móżdżki

Nie wiadomo tylko, czy to predysponuje ich do traumy, czy też dopiero w wyniku zespołu stresu pourazowego ten obszar mózgu kurczy się sam.

Ludzki móżdżek waży ok. 150 gramów i ma wielkość przekrojonej na pół pomarańczy, jakby niezdarnie przyklejonej pod tylną część mózgu. Wiemy dobrze, że pomaga koordynować ruch i równowagę. Jest niezwykle gęsto wypełniony neuronami – choć stanowi zaledwie 10 proc. całkowitej objętości mózgu, zawiera ponad połowę z ok. 90 mld komórek nerwowych.

Naukowcy zaobserwowali ostatnio w badaniach obrazowych zmianę wielkości tej struktury u osób cierpiących na zespół stresu pourazowego (PTSD; z ang. Post-Traumatic Stress Disorder). Rozwija się on u około 6 proc. dorosłych, którzy doświadczyli traumatycznego przeżycia (wypadek, gwałt, zamach, wojna). Wywołuje lęki, depresję, bezsenność, a nawet rozmaite dolegliwości fizyczne. Naukowcy już dawno temu odkryli, że w rozwój zespołu stresu pourazowego zaangażowane są dwa regiony w mózgu: ciało migdałowate, które reguluje strach, oraz hipokamp, będący ośrodkiem przetwarzania wspomnień. Ale być może niesłusznie nie uwzględniano móżdżku.

Tymczasem naukowcy z Duke University w Durham donoszą, że dorośli z zespołem stresu pourazowego mają o około 2 proc. mniejsze móżdżki niż dorośli niedotknięci chorobą. „Różnice dotyczyły głównie tylnego płata, gdzie lokalizuje się wiele bardziej poznawczych funkcji przypisywanych móżdżkowi, a także tzw. robaka, który jest powiązany z wieloma funkcjami przetwarzania emocjonalnego" – mówi dr Ashley Huggins, główna autorka pracy, jaką przeprowadziła w laboratorium psychiatry Raja Moreya (Huggins jest obecnie adiunktką psychologii w University of Arizona). Badaczka również zauważyła, że im silniejszy był zespół stresu pourazowego u danej osoby, tym mniejszy był jej móżdżek.

Odkrycia, opublikowane w czasopiśmie „Molecular Psychiatry”, skłoniły naukowców do szukania odpowiedzi na pytanie: czy to mniejszy móżdżek sprawia, że ludzie będą bardziej podatni na PTSD, czy też to pod wpływem PTSD wywołanego traumą móżdżek zaczyna się kurczyć. W dotychczasowych badaniach skupiono się na dwóch populacjach pacjentów z zespołem stresu pourazowego: weteranach wojennych oraz ofiarach napaści na tle seksualnym. Ważne więc będzie również dowiedzieć się, czy różne kombinacje objawów PTSD, z powodu rozmaitych przyczyn, mają różny wpływ na mózg i móżdżek.

Niezależnie od tego, odkrycie może mieć korzystny wpływ na nowe terapie stresu pourazowego. Chociaż istnieją różne metody leczenia, nie działają one na wszystkich – być może dlatego, że żadna z nich nie była ukierunkowana na móżdżek.