Shutterstock
Człowiek

Drogi dzielą tych, co blisko siebie

Wymiary przestrzeni: Miastom brakuje bliskości
Struktura

Wymiary przestrzeni: Miastom brakuje bliskości

Czas, jaki muszą poświęcić mieszkańcy miast, żeby rowerem lub pieszo dotrzeć do sklepu, fryzjera czy lekarza, zmierzyli badacze. Uzyskali wyniki, które może nie zawsze się w zderzeniu z rzeczywistością bronią, ale przynajmniej nagłośnili problem i wskazali metody jego rozwiązania.

Wymiary przestrzeni: Jak projektować miasta szczęśliwe
Struktura

Wymiary przestrzeni: Jak projektować miasta szczęśliwe

O tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029, który ostatecznie zdobył Lublin, starała się też Bielsko-Biała z hasłem „Tkamy dobrostan”. Jaki wpływ ma na niego przestrzeń publiczna? Odpowiedź znajdziemy w brytyjskim raporcie „Kapitał psychiczny i dobrostan” w części zatytułowanej „Pięć dróg do lepszego samopoczucia”. [Artykuł także do słuchania]

Wpływ, jaki na więzi społeczne mają obwodnice śródmiejskie w 50 największych miastach USA, przeanalizowali badacze z Complexity Science Hub. Wnioski są zgodne z tezą urbanistów.

W filmie „Osierocony Brooklyn” z 2019 r., naczelny urbanista Nowego Jorku, wszechwładny Robert Moses był owładnięty ideą „płynnego” ruchu samochodowego. Wytyczał więc nowe dwupasmowe drogi przez sam środek gęsto zamieszkanych dzielnic, nie zważając przy tym, jak destrukcyjnie wpływa to na tkankę społeczną. Urbaniści od dekad przekonywali, że budowa nowych dróg przez dzielnice mieszkaniowe, szkodzi lokalnym mieszkańcom. Mamy na to dowody – stwierdzili właśnie badacze z Complexity Science Hub.

Reklama

Ten artykuł jest dostępny tylko dla naszych cyfrowych subskrybentów.

Subskrybuj dzisiaj
Ilustracja. Głowa pełna idei.

Jesteś już prenumeratorem? Zaloguj się >