Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock

Nicienie też mają wi-fi. W układzie nerwowym

Trzypłciowe zwierzęta

Trzypłciowe zwierzęta

W kalifornijskim jeziorze Mono znaleziono nicienie, które wykształciły trzy płcie.

U tych bezkręgowców funkcjonuje równoległy do synaptycznego sposób biochemicznej komunikacji. Czy tak jest również u innych zwierząt?

Badania dotyczące konektomu – ogółu połączeń nerwowych w mózgu – przechodzą ostatnio renesans. W marcu na łamach „Science” opublikowano kompletną mapę neuronalnych powiązań obecnych w mózgu muszek owocowych. W listopadzie w „Science” omówiono nową technikę optogenetyczną, umożliwiającą śledzenie tego, gdzie i w jaki sposób na neuronach aktywują się receptory pozasynaptyczne. Optogenentyka pozwala modulować aktywność neuronów za pomocą bodźców świetlnych (np. poprzez zapalanie światła o określonym kolorze). A w modyfikacji umożliwia dodatkowo obrazowanie reakcji komórek nerwowych na neuropeptydy, czyli związki, które, w przeciwieństwie do typowych neuroprzekaźników, są wytwarzane poza synapsami. To właśnie one okazują się podstawą nowo odkrytej, „bezprzewodowej” komunikacji między neuronami.

Dwie niezależne prace w czasopismach „Nature” i „Neuron”, wykazały, że komórki nerwowe nicienia Caenorhabditis elegans komunikują się ze sobą nie tylko za pośrednictwem synaps. W układzie nerwowym istnieje jeszcze druga, niezależna sieć długodystansowej komunikacji neuropeptydowej. Łączy ona komórki niebędące ze sobą w bezpośrednim sąsiedztwie, dlatego naukowcy porównują ją do bezprzewodowego przesyłu danych typu wi-fi.

Wcześniej spodziewano się, że neuropeptydy mogą odgrywać ważną rolę w komunikacji między komórkami nerwowymi, ale nie wiedziano, jak duże są precyzja takiego oddziaływania i jego zasięg. Przypuszczano, że neurony są w tych przekaźnikach zanurzone niczym w zupie (oryginalne porównanie przytoczone przez jednego z autorów), w której przepływ neuropeptydów z jednej komórki do drugiej zachodzi raczej losowo. Jednak to okazało się nie mieć poparcia w faktach.

Stephen Smith, neuronaukowiec z Allen Institute, komentujący oba artykuły dla „Nature" stwierdził, że uzyskane w nich wyniki „na 100 proc. dotyczą wszystkich zwierząt”. Z drugiej strony, sami autorzy pracy zastrzegli: „ssaki także posiadają te same neuropeptydy i receptory, i to również w korze mózgowej, ale ich większe mózgi mogą ograniczać prędkość, siłę lub zasięg przestrzenny neuropeptydowej sygnalizacji pozasynaptycznej”.