||| ||| Shutterstock
Struktura

Najważniejsze w 2022 roku według Marty Alicji Trzeciak

Kapucynki ceniące tradycję, wilki oszołomione pasożytem, depresja okrywana na nowo, śpiące sieci neuronowe, przydatne komórki zombie oraz międzygatunkowa przyjaźń.

Miejsce 1.

Tradycję nad optymalizację pracy przedkłada w doborze narzędzi przynajmniej jeden gatunek naczelnych – kapucynki. Jeśli w danej rodzinie do rozłupywania owoców lub orzechów zawsze używano wielkich kamieni, to potomkowie rodu będą korzystali z niewspółmiernie dużych nawet wtedy, gdy wystarczyłoby mniejsze. To odkrycie naprowadza nas na nowe szlaki badania kulturowego transferu behawioralnego.

Czytaj w pulsarze: Kapucynki przedkładają tradycję nad optymalizację pracy

Miejsce 2.

Liderzy wilczych stad przejawiają pożądane na pozycji alfa zachowania, takie jak przejmowanie inicjatywy i śmiałość, niekoniecznie ze względu na naturalne predyspozycje. Przynajmniej część z nich sprawia wrażenie nieustraszonych dlatego, że jest zarażona pasożytem Toxoplasma gondii, który wpływa na zachowanie. Celem patogenu jest zbliżenie populacji wilków do żywiciela ostatecznego – pumy, dlatego stada prowadzone przez zakażonych liderów częściej spotykają się z tymi wielkimi kotowatymi.

Czytaj w pulsarze: Amerykańskie wilki zarażone toksoplazmozą poddają się pumom albo zdobywają władzę

Miejsce 3.

Depresja może być następstwem dysfunkcji astrocytów, czyli komórek glejowych, które „opiekują się” neuronami. Być może wnioski z analiz doprowadzą nas kiedyś do nowych sposobów terapii w tej chorobie.

Czytaj w pulsarze: Depresja może wynikać z dysfunkcji „opiekunów” komórek nerwowych

Miejsce 4.

Sztuczne sieci neuronowe uczą się znacznie efektywniej, gdy pomiędzy zadaniami „śpią”, choć nie są zbudowane z tkanek organicznych.

Czytaj w pulsarze: Sieci neuronowe potrzebują snu, żeby pamiętać

Miejsce 5.

Komórki starcze mogą odgrywać ważną rolę w procesach naprawy i regeneracji tkanek. Może więc pozbywanie się ich za wszelką cenę nie jest najlepszym pomysłem.

Czytaj w pulsarze: Komórki zombie nie zawsze zasługują na śmierć

Miejsce 6.

Dzikie gatunki, które żyją obok siebie i rywalizują o te same zasoby, nie muszą być do siebie wrogo nastawione – pokazuje badanie dotyczące szympansów i goryli pokazuje. Przedstawiciele obu gatunków mają zazębiające się terytoria i od czasu do czasu dobrowolnie spędzają ze sobą czas na wspólnym żerowaniu i zabawie. Te dane pozwalają nie tylko lepiej poznać współcześnie żyjące naczelne, ale też dostarczają ciekawych sugestii na temat możliwych interakcji pomiędzy różnymi gatunkami hominidów.

Czytaj w pulsarze: Goryle i szympansy zamiast walki wybierają przyjaźń