Pulsar- najnowsze badania naukowe. Pulsar- najnowsze badania naukowe. Shutterstock
Zdrowie

Dlaczego ucho nie znosi hałasu? Naukowcy znaleźli winnego

Wnioski dotyczące dysfunkcji słuchu wynikają na razie z eksperymentów na myszach. Badacze już opracowują jednak metodę, dzięki której będzie można pomóc ludziom.

Hałas rozprasza uwagę i podwyższa ciśnienie krwi, ale przede wszystkim upośledza słuch. Jest to efekt uszkodzenia komórek w uchu wewnętrznym. Choć problem ten dotyczy tysięcy ludzi, niewiele wiadomo na temat mechanizmu, który leży u podstaw dysfunkcji struktury pełniącej funkcję przetwornika odbieranych dźwięków. W jej obrębie znajduje się tzw. ślimak, czyli zwinięty kanał odbierający drgania i wzbudzający impulsy nerwowe odprowadzane nerwem słuchowym do ośrodka słuchu.

Prof. Thanos Tzounopoulos, dyrektor Centrum Badań nad Słuchem University of Pittsburgh School of Medicine, który karierę naukową poświęcił sposobom leczenia szumów usznych, tym razem postanowił zgłębić biologiczne podłoże uszkodzenia słuchu pod wpływem wyniszczającego hałasu. W artykule w „Proceedings of the National Academy of Sciences” jego zespół dzieli się odkryciem, że defekt komórek w uchu wewnętrznym jest związany z nadmiarem cynku – minerału, który co prawda jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek i słyszenia, ale w zbyt dużej ilości działa negatywnie.

Sięgnij do źródeł

Artykuł prasowy: Noise-Induced Hearing Loss Could Be Lessened by Restoring Zinc Signaling

Badania naukowe: Cochlear zinc signaling dysregulation is associated with noise-induced hearing loss, and zinc chelation enhances cochlear recovery (https://doi.org/10.1073/pnas.2310561121)

Przeprowadzając eksperymenty na myszach, naukowcy odkryli, że kilka godzin po tym, jak zwierzęta były narażone na hałas, w ich uchu wewnętrznym poziom cynku wzrastał. Uwalnianie go do przestrzeni ucha wewnętrznego ostatecznie prowadziło do uszkodzenia komórek oraz zakłócało komunikację między nimi. Podawanie wolno uwalniających się związków wychwytujących nadmiar tego minerału sprawiało zaś, że zaburzenia słuchu u gryzoni były mniejsze, a nawet zapobiegało uszkodzeniom.

Naukowcy z zespołu prof. Tzounopoulosa opracowują obecnie terapię, która ma zostać przetestowana w badaniach przedklinicznych, aby można jej było użyć jako prostej metody ochrony przed utratą słuchu także ludzi.